Dag 22. Vragen aan de dominee

Wat zou je de dominee nu eigenlijk willen vragen? In hoeverre kunnen, durven kinderen en jongeren hun vragen aan de dominee te stellen? Hoe kun je voor hen de drempel verlagen?

Het is goed om te vertrekken van de vragen die kinderen en jongeren hebben. Niet iedereen durft dit, want het betekent dat je wel de nodige kennis in huis moet hebben en ook de vaardigheid om met hen in gesprek te gaan. Anderzijds is het ook niet erg om te zeggen: hm, weet je, daar moet ik ook eens over na denken. Maar ik vind het een goede vraag en ik ga je volgende week een antwoord bezorgen.

Enkele tips

  • Ga de moeilijke thema’s niet uit de weg. Vragen over lijden, dood, wetenschap, etc. zijn voor iedereen moeilijk. Zie het als een uitdaging en een samen op weg gaan.
  • Vraag als jeugd/kindernevendienst-leiding input van je predikant als je een onderwerp lastig vindt. Probeer er zelf ook eens iets over op te zoeken of bij te lezen. Vraag je steeds af: welke boodschap wil ik met dit verhaal meegeven? Als ze een enkele gedachte mee naar huis nemen, welke wil ik dat het is?
  • Probeer te peilen waarom je kids bepaalde vragen stellen: worstelen ze met een achterliggend thema, willen ze gewoon veel weten, snappen ze het verhaal wel goed?
  • Spreek als predikant de jeugd eens aan na de dienst en babbel eens met ze. Dit maakt je toegankelijker. En vraag wat ze van de preek vonden, en wat voor hen de boodschap was. (Als het antwoord “uhm” en “uuuuuhhhm” is, kun je vragen of ze het moeilijk vonden, hen vertellen wat voor jou de kern was. Zeer goed mogelijk dat het antwoord “hmm” is. Geeft niet. Volgende keer is het misschien al ja of nee :)
  • Neem tijdens de catechese de tijd om even ‘aan te komen’. Vaak duurt de catechese maar een uurtje, wat veel druk zet om het snel over de leerstof te hebben, terwijl het minstens zo belangrijk is om even te praten over hoe de week was en wat hen bezig houdt op dit moment. Plan liever 1,5 u. in, reken een kwartier eens te vragen hoe het gaat met iedereen en ook een kwartier om gewoon af te dwalen, het oneens te zijn, vragen te stellen, enz.
  • Hopelijk overbodig, maar toch: schiet vragen niet af. Probeer bij kritische opmerkingen je steeds af te vragen welke vraag erachter zit, peil ernaar en probeer hierop in te gaan.
  • Herhaal belangrijke en moeilijke info, maak een mapje om het in te steken of post links op de jeugdpagina naar de info.

Mogelijke werkvormen

  • Maak aan het begin van het seizoen eens een rondje: waar zouden jullie het graag over willen hebben? Wat zijn je vragen? Welke verhalen wil je nog eens lezen? Over welke thema’s wil je praten?
  • Maak een brievenbus in de kerk/jeugdruimte voor vragen aan de dominee / moeilijke vragen. Maak hem elke week of keer dat jullie samenkomen na de samenkomst leeg en vraag de dominee een antwoord te formuleren, doe dat zelf of doe het samen. Of geef evt aan dat je de vraag meeneemt naar een later moment.
  • Bereidt een samenkomst eens niet voor en vraag waar zij het over willen hebben. Zorg evt voor een laptop met internet om bepaalde teksten snel te zoeken op trefwoorden in de Bijbel online of vraag of de predikant een keer aanwezig kan zijn. Vertel vooral ook oprecht over hoe jij dingen ziet of beleeft.
  • Gebruik een werkboekje voor belangrijke info of maak er zelf een.